Vincent F Fraenkel

Studio

Filosofie en werkwijze

Door veel composities te maken, ben ik me gaandeweg ook meer en meer gaan verdiepen in het opnemen en mixen van dit geheel. Daarbij ontdekte ik dat de manier van opnemen en het verwerkingsproces invloed uitoefenent op het creatieve proces van de compositie. De ervaring leerde zodoende. Ik volgde 4 minors om deze passie voor mezelf en anderen nog meer in perspectief te zetten en met alle ideeën ook optimaal uit de voeten te kunnen.

Mijn studio is zo opgebouwd dat alle benodigde apparatuur voor opname gemakkelijk demontabel of verplaatsbaar is. In de praktijk heb ik ondervonden dat één vaste studiosetting lang niet altijd aan de eisen van de act voldoet. Dat kan sfeer zijn, kleuren en/of objecten die niet in lijn zijn met de muziek, niet de ideaal omliggende locatie, te afgelegen, te weinig afgelegen en noem nog maar tig redenen op, waar de band zich niet optimaal bij voelt. Ook zijn er legio gevallen van bandleden die graag op hun favoriete plekje hun album zouden willen opnemen. Ik maak dit grotendeels mogelijk.

Naast het op locatie opnemen, beschik ik over een eigen control room om mixen en masters in optimale condities te kunnen afwerken. In een kleinere setting is het ook mogelijk om aan de control room vast opnames te verrichten.

Mijn specialiteit is geënd op de traditionele aanpak die uit de jaren ’60 en ’70 z’n oorsprong kent. Het streven daarmee is om met zoveel mogelijk instrumentalisten tegelijk op te nemen, om een zo waarheidsgetrouw mogelijke registratie van de act te krijgen. In editing is veel mogelijk tegenwoordig (daar maak ik zelf zo nodig ook graag gebruik van), maar een basis leggen als bandsound valt niet bij te tekenen op een computer, hoogstens te corrigeren. Om een bandsound te vangen, maak je opnames.

Naast de realistische weergave, is George Martin (Producer, engineer The Beatles) een grote inspiratie van mij. Met zo’n aanpak weet je van de studio ook een instrument te maken. Mijn streven: de ideale balans tussen beide factoren. Uiteraard is door zorgvuldig overleg en planning met de act, het doel van het proces naar tevredenheid van de klant te realiseren.

Recording

Mijn studio is zo opgebouwd dat alle benodigde apparatuur
voor opname gemakkelijk demontabel of verplaatsbaar is. In de praktijk heb ik ondervonden dat één vaste studiosetting lang niet altijd aan de eisen van de act voldoet.

Dat kan sfeer zijn, kleuren en/of objecten die niet in lijn zijn met de muziek, niet de ideaal omliggende locatie, te afgelegen, te weinig afgelegen en noem nog maar tig redenen op, waar de band zich niet optimaal bij voelt. Ook zijn er legio gevallen van bandleden die graag op hun favoriete plekje hun album zouden willen opnemen.

Middels mijn portable studio opzet maak ik dit mogelijk.

Mixing

Wat is een goeie mix? Goed resultaat van een mix uit zich
bij mij in het altijd op zoek gaan naar de sound beter, toegepaster,
gewenster te maken. Om tot een goede mix te komen is het noodzaak om altijd goed in overleg te blijven met elkaar. Producer, bandleden en eventueel derden kunnen het heel goed eens worden. Goed blijven communiceren is hiervoor een vereiste.

Ik vraag de op te nemen personen ook vaak naar een referentiemix: Dit kan zijn een fragment van hun favoriete muziek met de beste weergave. Dit maakt het mogelijk om door de ogen van de band naar de ultieme mix toe te werken. Om een idee te krijgen van wat ik heb gemixt, staan hieronder wat voorbeelden.

Mastering

De eindfase om je product naar de juiste formaten en afstelling op de
welbekende distributiemedia (Spotify, iTunes Media, Amazon e.d.) te
plaatsen is een dienst die ik kan bieden.

Masteren verreist een uiterst geraffineerde precisie van finetunen. Door mijn audiofiele achtergrond heb ik meer zeer verdiept een deze technische materie. Check hieronder voor een door mij gemasterde audiofragmenten.

Muziek Productie

Voornamelijk door het componeren en het repertoire willen vastleggen van mijn eigen bandjes, ben ik veel met opnames en mixen in de weer gegaan. Opnames maken voor het tot stand komen van materiaal zijn vanzelfsprekend handig. Bij mij is het zelfs zo uit de kluiten gewassen dat het mijn grootste ambitie is geworden. Met eenvoudige, maar kwalitatief hoge, opname-apparatuur, ben ik tegenwoordig in staat om in perspectief gezette mixen aan te leveren.