Ik ben opgegroeid in de laagbouw van de Amsterdamse Bijlmer, de plaats waar ik m’n leven lang graag blijf komen. De weids opgezette woonwijk met veel groen samen met een saamhorige multiculturele samenleving zijn medeoorzaak van deze behoefte. Ook ben ik vaak te zien in de omgeving van Holten. De relaxe plattelandsomgeving, de bossen en de Sallanders en Twentenaren hebben een goeie uitwerking op mijn creativiteit en rust.
Als muzikant beschrijf ik mezelf het liefste als producer, toetsenist, zanger, schrijver en componist. Gelukkig, en tegelijkertijd helaas, blijft het niet bij één term. Het zegt wel iets over hoe ik tegen muziek maken aankijk. Door al deze disciplines te beoefenen, ontstaat er meer continuïteit in je beoordelingsvermogen en daarmee een groot voordeel bij het samenwerken met anderen en hun kwaliteiten. Daarnaast vind ik het buitengewoon prettig om me in al deze aspecten te verdiepen. Muziek gaat verder dan alleen goed een instrument bespelen.
Zo rond mijn zevende begon ik te zingen, met het vervolg dat ik vanaf mijn tiende piano leerde spelen. Ik ontwikkelde rond mijn 13e mijn eigen homestudio G246_Records die tot op de dag van vandaag nog steeds fungeert als hoofdkwartier van mijn muzikale doen en laten. Van daaruit schrijf en studeer ik aan songs, produceer ze en prepareer ik sounds voor in mijn bands.
In 2008 ging ik zang studeren aan het ROC van Amsterdam. In 2015 studeerde ik af aan de Pop-opleiding van het Conservatorium van Amsterdam (AHK). Door in een kweekvijver van twee buitengewoon bijzondere opleidingen te hebben verkeerd, heb ik in veel formaties gezeten. Daarbij heb ik me ontwikkeld in inzichtelijk muziek maken met vooral steeds meer uitdaging en vernieuwing. Sinds 2013 geef ik piano-, keyboard- en hammondorgelles op de Goudse Popschool in Reeuwijk.
Producer
Voornamelijk door het componeren en het repertoire willen vastleggen van mijn eigen bandjes, ben ik veel met opnames en mixen in de weer gegaan. Opnames maken voor het totstandkomen van materiaal zijn vanzelfsprekend handig. Bij mij is het zelfs zo uit de kluiten gewassen dat het mijn grootste ambitie is geworden. Met eenvoudige, maar kwalitatief hoge, opname-apparatuur, ben ik tegenwoordig in staat om in perspectief gezette mixen aan te leveren.
Toetsenist
Na mijn zangopleiding ben ik toetsen gaan studeren aan het Conservatorium van Amsterdam. In 2015 haalde ik hiermee mijn Bachelor Pop. Door het vele zingen en ambitieus muzikaal vertoon, hebben mijn ouders me op pianoles gedaan. Hier kwam vooral mezelf begeleiden bij het zingen naar voren. Dit is een van mijn fijnste bezigheden.
Door mijn grootste voorbeeld ‘Queen’, ben ik sinds 2005 aan het schrijven/componeren geslagen. Wat resulteerde in vele demo-opnames met als uitgangspunt sound. Van hieruit werd een toetsenist geboren en volgde meer en meer initiatieven op keyboard gebied. Sindsdien zijn de piano’s, de orgels en synthese mijn main-instrument in bands geworden. De studie die ik hierin deed, richt zich heel erg op ‘de eigen ik’ en ‘de eigen ik vanuit je instrument’. Deze heb ik meer dan gevonden.
Zingen
In 2011 studeerde ik af op zang bij MBO Artiest Muziek van het ROC van Amsterdam (tegenwoordig PACT Amsterdam). Hier ben ik o.a. opgeleid in CVT (Complete Vocal Technique) voor een zo’n optimaal mogelijk gebruik van de stem.
In de nummers van mijn eigen soloproject komen ook vele theatrale aspecten van de stem naar voren. Dit staat zelfs in nauw verband met acteren. Daarnaast hebben nagenoeg alle bands (en muziektheater) profijt gehad van mijn zangkwaliteiten, zowel lead als backing.
Rond mijn zevende kwam ik in aanraking met zingen. De plaatselijke zangers als André Hazes passeerde toentertijd vaak de revue. Vóór en rond mijn studies werden voornamelijk Queen, Pink Floyd en The Beatles de grotere inspiraties. Deze bands zijn niet alleen voor het zingen een belangrijke factor, maar meer nog door het totaalplaatje daaromheen.
Schrijver/Componist
Door mijn grootste voorbeeld ‘Queen’, ben ik sinds 2005 aan het schrijven/componeren geraakt. Van daaruit ontwikkelde ik m’n stijl. Door latere invloeden van voornamelijk ‘Pink Floyd’ en ‘The Beatles’ merkte ik dat ik geen schrijver van het “gewone liedje” ben. Veel muzikale intermezzos geven antwoord of zijn onderdeel van wat de tekst wil uitdrukken. Deze aspecten heb ik ook goed kunnen verwezenlijken in leiden van de muziek in diverse muziektheater producties. Verder zie ik zelf een raakvlak in compactheid met pianist/componist Randy Newman en vervreemding en complexiteit met Frank Zappa.